Voorbereiding lesdag 1
Dag 1 | |
Doelen: Competenties: Literatuur: | De trainingsacteur heeft kennis van hoe agressie bij hem/haar zelf speelt. De trainingsacteur heeft kennis van verschillende theorieën die weerstand en agressie verklaren. De trainingsacteur heeft kennis van verschillende vormen van agressie en kan dit toepassen in zijn spel. De cursist kan verschillende vormen van weerstand en conflictstijlen neerzetten in zijn spel passend bij de vraag van de tegenspeler. De cursist kan verschillende vormen van weerstand en conflictstijlen neerzetten passend bij de theorie van de cursus. Haga, T.J., Tijssen, P. (2020). Handboek Trainingsacteren. Voor trainingsacteur en trainer.Blz. 43 – 75 Bijlage literatuur. |
Ochtend (9.30 -12.30) | Introductie:Hoe speelt agressie bij jou en wat zou je willen leren in deze cursus?Na deze ronde even losschudden, Warming-up. Inhoud:Samenvatting van agressie algemeen. Specifiek het begrip weerstand. En hoe om te gaan met weerstand en agressie.Casuïstiek:Eind van de ochtend spelen we verschillende casuïstiek uit. In groepjes of plenair. |
Lunch | |
Middag (13.15-16.00) | Warming up:Oefening: contact maken met jezelf. Inhoud:Conflicten, escalatie en eigen interne dynamiek.Escalatie fases van Glasl.Het Thomas-Kilmannmodel.Oefening: Verschillende kwadranten spelen Casuïstiek:Eind van de middag spelen we casuïstiek uit. Hierin maken we ook met elkaar duidelijk hoe we gaan beoordelen. M.a.w. waar letten we op met elkaar? Wat vinden we belangrijk? Afronding |