Hoe creëer je een veilige sfeer tijdens het oefenen met een trainingsacteur?

Hoe creëer je een veilige sfeer tijdens het oefenen met een trainingsacteur?
Jeroen Veldkamp van de Trainingsacteur Academie vertelt:

Waarom ben je trainer/trainingsacteur geworden?

Vanuit de theateropleiding die ik destijds volgde in Zwolle, heb ik stage gelopen bij de Trainingsacteur-academie. Ik vond theater op zichzelf leuk, maar miste daarin soms het contact met mensen. Als trainingsacteur ontdekte ik snel dat het een wisselwerking is tussen spelen en leren. Het trainingsacteren werd een groot plezier en ik merkte dat ik hier verder in door wilde. Want hoe gaaf is het dat je speelt en tegelijkertijd een cursist verder helpt in zijn of haar ontwikkeling! Als kind wilde ik altijd cliniclown worden, dat heeft voor mij veel weg van het trainingsacteren. Spelend de ander helpen, daar sta ik voor. Als co-trainer help ik bij de opleiding tot Trainingsacteur om cursisten op weg te helpen. Ook hier geldt dat we natuurlijk al doende leren en enorm veel plezier hebben gedurende de opleidingsdagen. 

Wat is jouw expertise binnen het vak van trainingsacteur?

Als trainingsacteur denk ik dat mijn kracht ligt bij het creëren van een veilige sfeer. Er zullen altijd cursisten zijn die er minder zin in hebben of het stiekem best wel spannend vinden, en dat is logisch. Als cursist stel je je kwetsbaar op en sta je echt even in het middelpunt. Doormiddel van humor probeer ik het ijs te breken. Ik benoem vooraf ook altijd dat we gewoon lekker gaan spelen en dat ik er eigenlijk ben als levend oefenmateriaal. Niks is fout en probeer vooral uit! In mijn spel ben ik vooral goed in improvisatie en snel kunnen schakelen.

Wat was je interessantste opdracht tot nu toe?

Voor Hogeschool Windesheim heb ik een keer mogen acteren voor een agressie training. De leerlingen hadden eigen casuïstiek wat vanuit hun stage kwam. Ze omschreven mooi wat er gebeurde en wat ze nu anders zouden willen doen. Wat ik zo bijzonder vond was dat leerlingen elkaar allemaal aanmoedigde om de casuïstiek aan te gaan. We speelde de casussen één tot twee keer en daarna applaudisseerde en complimenteerde de klas de deelnemer. Er was een veilige sfeer waarin iedereen ruimte voelde om te spelen en te leren. Ondanks dat er tips waren voor de deelnemer, werden er ook veel tops gegeven. Iets wat, naar mijn mening, te weinig wordt gedaan. Na die middag liep ik met een lach op mijn gezicht de school uit, wat een toffe ervaring!

Ik vind deze quote wel passen bij mijzelf: “wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen”.
Ik bekijk dingen graag van de positieve kant. 

Trainingsacteur Academie