Veelvoorkomende competenties en gedragsniveaus
Binnen assessments voor trainingsacteurs
Analyseren
Algemeen:
In staat zijn om complexe vraagstukken of moeilijke situaties te analyseren en oorzaak en gevolg te onderkennen.
Gedragskenmerken:
Valkuil: Vaak zijn kandidaten hier bang om ’dom’ over te komen, denken dat ze meer hadden moeten weten dan ze doen, of kampen met een vooringenomenheid. Ze nemen dan genoegen met onvoldoende informatie om hun analyse te doen. Punten 5 en 6 helpen je uit deze valkuil.
Beïnvloeden
Algemeen: Invloed uitoefenen op anderen om mening, houding of besluitvorming aan te passen
Gedragskenmerken:
Valkuil:
Grootste valkuil hier is wat wij noemen: zenden.
Dit houdt zo veel in dat je eigenlijk het meeste aan het woord bent, en maar blijft vertellen (herhalen) wat jouw standpunt is. Je krijgt dan niet helder boven tafel wat precies de bezwaren zijn van de ander, en dus ook niet op welke punten je het best kunt beïnvloeden. Punt 6 van dit lijstje is belangrijker dan je denkt!
Communiceren
Algemeen:
In staat zijn mondeling op een heldere manier met anderen informatie uit te wisselen, te communiceren.
Gedragskenmerken:
Valkuil:
Inhoud! Als je in een gesprek niet de inhoud af en toe los durft te laten en bespreekt hoe het gesprek zelf verloopt (en zeker als dat moeizaam is) dan kun je de moeite nooit oplossen door over de inhoud te blijven praten! Als je van jezelf weet dat dat je valkuil is, houd dan vooral punt 9 in de gaten!
Delegeren
Algemeen:
In staat zijn werkzaamheden op een gerichte manier aan anderen over te dragen en toe te zien op uitvoering en resultaten.
Gedragskenmerken:
Valkuil:
Uit het oog verliezen van de balans is hier de grootste valkuil. Veel resultaatgerichte mensen hebben hier last van. Dat kan twee kanten opgaan:
Punten 5 en 7 kunnen je uit deze valkuil halen, ook als je er al even in was gevallen (;
Klantgerichtheid
Algemeen:
Herkennen van behoeften en belangen van de klant, juiste afwegingen maken in balans eigen belang en belang van de klant.
Gedragskenmerken:
Valkuil:
Te oplossingsgericht en instrumenteel begrip. Anders gezegd: begrip omdat het hoort. Omdat het beleefd is. Vaak zul je in een rollenspel een ontevreden klant voor je krijgen. Die wil dat je echt begrip hebt voor haar of zijn situatie. Doe je dat onvoldoende en ga je ́ direct naar de oplossing, zal je een stroef gesprek krijgen.
Gebruik dus bij punt 6 ook altijd punt 7! Ga pas door naar de oplossing als je voldoende bij de klant z’n ‘pijn’ hebt stil gestaan.
Leervermogen
Algemeen:
Inzicht in eigen sterke en zwakke punten. Bereid zijn tot het ontwikkelen en uitbreiden van kennis en vaardigheden.
Gedragskenmerken:
Valkuil: Verklaren en verdedigen. Steeds meer wordt jou om feedback gevraagd na je rollenspel, maar krijg je die ook. Hoe meer je jouw optreden verklaart en verdedigt, hoe minder je de waardevolle feedback die je krijgt kunt horen. Ook binnen het rollenspel kun je feedback krijgen van de acteur. Het is altijd een gelegenheid om je performance te verbeteren. Benut die zoveel mogelijk (zie punt 9).
Onderhandelen
Algemeen: In staat zijn wederzijdse belangen en standpunten af te tasten om tot een voor alle partijen geaccepteerde overeenkomst te komen.
Gedragskenmerken:
Valkuil:
Onvoldoende voorbereiding. Wanneer je je rollenspelinformatie krijgt om door te lezen, vraag je dan af of het gesprek een onderhandeling zou kunnen worden, zoals bv bij de bespreking van een offerte. Bepaal dan vooraf wat je wisselgeld zou kunnen zijn, waar je de ander tegemoet kunt komen. En waar zeker niet! Vraag je ook af hoeveel mandaat je hebt, dan wel neemt.
Tweede valkuil is hier ook de ’ja, maar..’ houding. Zet niet tegenover argumenten van de ander direct je eigen argumenten, maar vraag de argumenten eerst uit, toon interesse en kijk wat je gesprekspartner werkelijk beweegt. Pas dan kun je jouw argumenten daar op ́ laten aansluiten. (zie punt 2)
Resultaatgerichtheid
Algemeen:
Gedreven zijn concrete doelen en resultaten te bereiken.
Gedragskenmerken:
Valkuil:
Wat veel voorkomt is dat jij jouw resultaat wilt behalen en uit het oog verliest wat de ander zou willen. Dan krijg je bijna altijd een stroef en ongemakkelijk gesprek, waarbij jij heel hard je best aan het doen bent, en de ander achteroverleunend zijn weerstand kan uitleven.
Vergeet hierbij dus nooit ook de ander te betrekken. Ook al denk je dat dat meer tijd kost; de weerstand die je oproept als je dat niet doet kost nog veel meer tijd.
Sensitiviteit
Algemeen:
In staat zijn signalen van anderen aan te voelen en daar adequaat op in te spelen.
Gedragskenmerken:
Valkuil:
Een valkuil die vaak wat minder bekend is, maar wel veel voorkomt is deze: vaak hebben kandidaten wel door wanneer hun gesprekspartner bepaalde emotionele signalen geeft: wordt boos, haakt af, is afwezig. Soms weten ze ook nog dat ze kunnen benoemen wat ze zien (punt 1).
Maar dan!?? Veel mensen weten daarna niet goed meer hoe ze vervolgens verder moeten. Gebruik dan punt 8; als je in wilt spelen op de behoeften van de ander, moet je natuurlijk eerst weten wat die behoeften zijn. Er naar vragen is de simpelste en meest effectieve manier om daar achter te komen!
Visie
Algemeen:
In staat zijn om grote lijnen te zien, te anticiperen op ontwikkelingen, trends en daarin mogelijkheden te zien en te benutten.
Gedragskenmerken:
Valkuil:
Vaak wordt je visie in een presentatie of adviesgesprek gemeten. Valkuil is dat je direct jouw mening uiteen gaat zetten en niet eerst de context schets met daarin alle factoren die een rol spelen (of waarvan je gesprekspartner denkt dat het een rol speelt). Geef voor- en nadelen van verschillende opties aan, en besluit met waar jij voor hebt gekozen en waarom.
Zorg ook dat je enthousiasme duidelijk is, je mag je best -een beetje- laten meeslepen.
Tips bij een rollenspel
Het assessment
Rollenspel
Rollenspellen zijn vaak onderdeel van het assessment. Tijdens een rollenspel word jij gekoppeld aan een acteur waarmee jij een case gaat oplossen. De acteur speelt zijn rol vaak zeer overtuigend, waardoor een situatie op het werk heel realistisch wordt nagespeeld. Voor de hand liggende cases zijn bijvoorbeeld:
Om goed door het rollenspel heen te komen, kun je een aantal richtlijnen volgen. Deze zijn op bijna ieder rollenspel goed toepasbaar. Allereerst moet je je niet laten verleiden om te snel tot een conclusie te komen. Vaak krijg je het gevoel dat je het gesprek snel moet afsluiten door de tijdsdruk die door de assessoren wordt gegeven. Hierdoor probeer je het verhaal wellicht zo snel mogelijk te vertellen en geef je de acteur weinig ruimte om aan het woord te komen. Achteraf kun je beter een goed gesprek hebben gevoerd, zonder afsluiting door de tijdsdruk. Het gesprek is op deze manier kwalitatief beter. De tijdsdruk waaronder je het gesprek voert, is vaak bewust te hoog, om te zien hoe jij hiermee omgaat.
Naast de manier van omgaan met de tijdsdruk, is het bewaken van de voortgang in een gesprek belangrijk. De acteur probeert waarschijnlijk veel irrelevante informatie te vertellen, waardoor het doel van het gesprek minder snel te behalen valt. Door concrete vragen te stellen en zelf bij de kern van het gesprek te blijven, lukt het om naar een conclusie toe te werken.
Verder is het belangrijk om jouw rol in het gesprek duidelijk aan te tonen. Als jij een manager bent die zijn medewerker toespreekt, moet de medewerker niet de overhand krijgen. Bepaal jouw tactiek hiervoor van tevoren goed en analyseer tijdens het gesprek of jij de rol goed vervult.
Tot slot is het belangrijk om het gesprek af te sluiten met een conclusie waarin afspraken worden gemaakt. Het gesprek moet een concreet resultaat hebben opgeleverd.
Om je goed voor te bereiden op een rollenspel is het belangrijk om de bovengenoemde punten mee te nemen. Neem de gevraagde competenties mee in jouw voorbereiding. De rol die jij tijdens het gesprek in moet nemen, zal vaak gelijk zijn aan de competenties die gevraagd worden.
Hoe gaat het in zijn werk?
Voordat het rollenspel begint, krijg je meestal tien minuten tot een half uur de tijd om je in te leven in de situatie. Je krijgt op papier informatie over (meestal) een fictief bedrijf en de rol die je daar vervult. Het kan zijn dat je een specifieke opdracht meekrijgt, bijvoorbeeld dat je een klant moet overtuigen van iets.
Het rollenspel zelf duurt gewoonlijk tien tot twintig minuten. Meestal is het de bedoeling dat je het voortouw neemt in het gesprek. Na afloop vindt er over het algemeen een evaluatie plaats met de psycholoog.
Er zijn oneindig veel verschillende rollenspelen mogelijk. Het ligt voor de hand dat er voor een situatie gekozen wordt die aansluit bij de functie. Hier een aantal voorbeelden:
Hoe bereid je je voor?
Je kunt natuurlijk onvoorbereid naar het assessment toegaan en ter plekke improviseren. Maar om goed beslagen ten ijs te komen, is het misschien beter om je thuis goed voor te bereiden. Bedenk van tevoren wat je kunt verwachten. Wat zou je potentiele werkgever willen testen? Verdiep je grondig in het bedrijf en in de functie. Spit de website door. Misschien ken je wel iemand die er al werkt en kan je bij hem of haar meer over het bedrijf te weten komen. In de vacaturetekst staan vaak de competenties vermeld die belangrijk gevonden worden. Bedenk welk gedrag op prijs wordt gesteld en welke situaties je in de praktijk kunt tegenkomen.
Weet je van jezelf dat je niet zo sterk bent in rollenspelen? Dan zit er maar één ding op: oefenen, oefenen en oefenen! Verzin een situatie of laat iemand anders die verzinnen en doorloop het hele gesprek. Belangrijk is om achteraf samen het gesprek te analyseren. Wat ging er goed en wat kan nog beter? Wie leidde het gesprek en wie had de meeste inbreng? Hoe vond de ander jou overkomen: intimiderend of juist te schuchter? Stelde je de goede vragen? Luister vooral goed naar die ander en kijk of diens ervaringen overeenkomen met die van jou.
Tips voor tijdens het rollenspel
Het doen van een rollenspel wordt door veel kandidaten spannend gevonden. Ondanks een goede voorbereiding thuis kan het voorkomen dat de nervositeit toeslaat. Probeer tijdens het rollenspel kalm te blijven en pas de volgende tips toe:
Tot slot
Of je nu na het assessment wel of niet wordt aangenomen voor de functie, beschouw het rollenspel als een leermoment over je capaciteiten en persoonlijkheid. Doe je voordeel met de tips die je in de evaluatie krijgt en bedenk eventueel wat je een volgende keer anders wilt doen.