Feedback na het spel

Feedback na het spel

Naast goed en geloofwaardig spel is feedback geven een heel belangrijk onderdeel van trainingsacteren. Het is immers het doel dat de deelnemer iets van het spel met jou leert.

Feedback is een terugkoppeling die je geeft aan iemand over het effect van zijn of haar gedrag of prestaties. Je kunt op verschillende manieren feedback geven: na het spel in de hoedanigheid van trainingsacteur en tijdens het spel vanuit je rol.
In dit blok staan we stil bij feedback geven na het spel.

Waarom feedback geven?
Voor de deelnemer is het waardevol om de effecten van zijn of haar gedrag terug te horen. Hoe kwam het verbaal en non-verbaal over? En welk gevoel kreeg de trainingsacteur (in zijn of haar rol) hiervan?
Het doel van feedback is altijd om de ander naar een hoger niveau te tillen of inzicht te geven in eigen handelen. Deelnemers hebben vaak ook behoefte aan directe feedback. Doen ze het goed? Wat kan anders? Zonder feedback kunnen ze hun handelen niet corrigeren.  

Er zijn allerlei manier om feedback te geven. Het is prettig om eerst een compliment te geven, daarna een eerlijk en concreet verbeterpunt te noemen en af te sluiten met een lift. De ander gaat groeien. 

Na het spel
Zodra de scene is afgelopen kun je de deelnemer allereerst even laten bijkomen door een korte stilte te laten vallen. Je kunt ook aan de deelnemer vragen: ‘Hoe was het voor je om te doen?’ Vraag niet hoe de cursist zelf vond dat het ging. Je loopt dan het risico dat hij of zij zegt dat het erg goed ging, terwijl jij het maar matig vond. Dat maakt het geven van feedback lastiger.

Vervolgens is het aan jou als trainingsacteur om via ‘de liftmethode’ je feedback met de deelnemer te delen.
Top: begin met een positief punt. De deelnemer vond het waarschijnlijk spannend om te doen, dan is het prettig om met iets positiefs te openen.
Tip: benoem een tip die de deelnemer de volgende keer kan toepassen.
Lift: sluit vervolgens weer positief af met een ‘lift’. Dit betekent dat je de cursist naar een potentieel hoger niveau tilt door te noemen dat als hij of zij de top vasthoudt en de tip toepast, nóg beter zal zijn in de communicatie.

De top, tip en lift kunnen er achter elkaar als volgt uitzien:

Ik vond het mooi en fijn om te zien hoe rustig en kalm je bleef. Je bleef rustig praten. Let er wel op dat je me aan blijft kijken. Doordat je wegkeek had ik het gevoel dat je toch een beetje bang van me was en dat je de situatie niet helemaal onder controle had. Dus als je de volgende keer net zo rustig blijft praten, maar mij vooral aan blijft kijken, dan maak je je boodschap nog krachtiger. 

Let op: stem altijd vooraf met de trainer af in welke volgorde er feedback gegeven wordt. Sommige trainers willen eerst de overige deelnemers in de training de gelegenheid geven te delen wat ze hebben gezien. Vervolgens wil de trainer misschien zelf feedback geven en kom jij als trainingsacteur als laatste aan bod. Het voordeel hiervan is, is dat het jou tijd geeft je feedback in je hoofd te formuleren. Er is niet één manier of volgorde, dus maak hier vooraf afspraken over.

Lees Hoofdstuk 3 uit het Handboek Trainingsacteren voor alle theorie rondom feedback geven.



Warming-up: slechtste feedback ooit

In deze video zie je de warming-up ‘slechtste feedback ooit’ behorend bij het thema: feedback.

Klik rechtsonder in de video de ondertiteling aan voor een beter begrip van de video.


Praktijksituatie: de sandwichmethode

In deze video zie je een praktijksituatie over ‘de sandwichmethode’ behorend bij het thema: feedback. (Let op: tegenwoordig spreken we van de liftmethode zoals deze hierboven is uitgelegd.)

Klik rechtsonder in de video de ondertiteling aan voor een beter begrip van de video.

Trainingsacteur Academie